Ako povedala, krajská samospráva sa v tomto smere a nadviazaním na
aktivity implementovaného národného projektu Zlepšenie stredného
odborného školstva v PSK pustila takpovediac do malej reformy. Vlastný
program pôvodne neformálneho vzdelávania vytvorila preto, lebo pre
inovácie školských vzdelávacích programov absentovali komplexné
metodické usmernenia.
"V programe sa zamerala na jeho legislatívnu a neskôr i na praktickú
časť zahŕňajúcu samotnú tvorbu programov vzdelávania či na tipy, ako
nadviazať a rozšíriť spoluprácu so zamestnávateľmi. Ďalšia tzv. mäkká
časť vzdelávania cielila už na samotné prijatie zmeny a efektívnu
spoluprácu v podmienkach školy," priblížila Jeleňová.
Po aplikácii získaných poznatkov a vďaka vzdelávaniu pedagógov prišli
prvé výsledky. Školské vzdelávacie programy sa zmenili nielen po
obsahovej stránke, ale výrazne sa zredukoval aj ich rozsah a školské
dokumenty sa tak maximálne sprehľadnili.
"PSK od začiatku roka 2024 v rámci nadväzujúceho projektu Zlepšenie
stredného odborného školstva v PSK II do akreditovaného inovačného
vzdelávania postupne zapojil prvé štyri skupiny pedagogických
zamestnancov zo župných stredných škôl z Bardejova, Humenného, Prešova,
Popradu, zo Starej Ľubovne, Svidníka, Svitu a z Vranova nad Topľou," doplnila Jeleňová.
Celkovo 80 pedagógov absolvovalo 50-hodinový program, vypracovalo
dištančné úlohy a v dňoch 14. a 21. júna vzdelávanie ukončilo,
respektíve ukončí záverečnou prezentáciou pred hodnotiacou komisiou.
Program bude ďalej ponúkaný všetkým stredným odborným školám v PSK.
V rámci zmieneného národného projektu má kraj podľa Jeleňovej ambíciu
požiadať o akreditáciu ďalších programov inovačného vzdelávania, ktoré
reflektujú aktuálne potreby pedagogických zamestnancov, žiakov i
zamestnávateľov a majú priamy dosah na zvyšovanie kvality odborného
vzdelávania v Prešovskom kraji.